فروش و خدمات تجهیزات الکترونیک دانفوس

جدا کننده روغن یا Oil Separator

جداکننده روغن (Oil Separator)

سه بخش اصلی جداکننده روغن (Oil Separator)

جداکننده روغن که گاهی آن را اویل سپراتور(Oil Separator) نیز می نامند به منظور جلوگیری از ورود روغن به سیکل تبرید استفاده می شود. محل نصب آن دقیقاَ بعد از کمپرسور و در خط دهش می باشد.

درباره مزایای وجود روغن در کمپرسور قبلا صحبت کردیم و گفتیم که به دو منظور حرکت روان قطعات کمپرسور و نیز هوابندی آن استفاده می شود. اما وجود این روغن در بقیه سیکل تبرید ضروری نمی باشد و نیاز به جمع آوری و برگشت دادن آن به کمپرسور است. جداکننده روغن که دقیقاَ بعد از کمپرسور و در خط دهش نصب شده است کار جمع آوری روغن را انجام می دهد.

چرا وجود روغن در اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط مطلوب نیست؟

همانطور که می دانیم عمل تبادل حرارت در اواپراتور و کندانسور رخ می دهد و در صورتی که سطح لوله های آن با روغن پوشیده شده باشد این لایه روغن همانند عایق عمل کرده و تبادل حرارت با محیط به خوبی صورت نمی گیرد.

وجود مقادیر زیاد روغن در شیر انبساط موجب مسدود شدن آن و جلوگیری از عبور مبرد می گردد. البته با وجود اویل سپراتور همواره مقداری روغن در چرخه تبرید همراه مبرد می چرخد که مقدار کم آن، مشکلات جدی بوجود نمی آورد.

بخش های جداکننده روغن و طرز کار آن

بخش های جداکننده روغن معمولا عبارتست از لوله ورودی، لوله خروجی و لوله بازگشت روغن. اما طراحی های متنوعی برای جداکننده روغن وجود دارد. در یک نوع بسیار ساده که به لوله های خط پرفشار جوش داده می شود اجزاء آن عبارتست از: ورق عمودی، اتصال ورودی، اتصال خروجی، شیر سوزنی ته جداکننده روغن و یک اتصال برای برگشت روغن جمع آوری شده به کمپرسور.

ابتدا مخلوط مبرد و روغن با حرارت بالا و سرعت بالا به ورق عمودی داخل جداکننده روغن برخورد می کند و کاهش سرعت می یابد. این برخورد و کاهش سرعت باعث جدا شدن روغن از مبرد می شود و به سمت پایین جداکننده سرازیر می شود. روغن از صافی عبور می کند و در ته ظرف جمع می شود. بعد از اینکه سطح روغن بالا آمد فلوتر بالا می آید و مسیر خروجی باز می شود و روغن به کارتر کمپرسور هدایت می شود.

مکانیزمی که در بالا گفته شد با کمی تغییر بسته به نوع دستگاه جداکننده روغن در همه اویل سپراتورها وجود دارد.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    جهت دریافت پیش فاکتور ابتدا ازمنوی حساب کاربری وارد و یا عضو شوید
    سبدخریدخالیستبازگشت به فروشگاه